User Centered Design: Analysis of Support Systems for Alternative Communication

Authors

  • Eleida Pereira de Camargo FMU

DOI:

https://doi.org/10.34024/rnc.2019.v27.10174

Keywords:

Communication, extended alternative communication, assistive technology

Abstract

Introduction. Communication is one of the foundations of interpersonal relationships and is fundamental to human development and expression. However, there are today in Brazil, about 9.7 million disabled people who have limitations in their oral communication or writing. “Extended Alternative Communication” (CAA) is the term used to refer to assistive technologies and procedures, which are intended to assist individuals with communication disorders. Objective. The purpose of this article is to make a bibliographic survey of the main systems used in CAA, focusing on the analysis of its visual programming and the methods applied to its development. Method. Therefore, we conducted surveys on scientific articles that bring recent experiences and the results of these practices to the target audience. Results. We can analyze the three AAC systems: Blissymbolics (Bliss), Pictogram Ideogram Communication (PIC) and Picture Communication Symbols (PCS), regarding the chromaticity and abstraction of the developed images (iconic and symbolic) and seeking subsidies for the development of similar ones.

Metrics

Metrics Loading ...

References

1.Bersch R. Introdução à tecnologia assistiva. Porto Alegre: CDI, 2013.
2.Garbin TR, Dainese CA. AmCARA – Ambiente e Comunicação Alternativo com Realidade Aumentada: O acesso do deficiente motor severo a softwares e web. In: Anais do Simpósio Brasileiro de Informática na Educação. Florianópolis, 2009.
3.Secretaria Especial de Educação. Portal de ajudas técnicas para educação: equipamento e material pedagógico para educação, capacitação e recreação da pessoa com deficiência física: recursos para comunicação alternativa. 2004.
4.Tetzchner SV, Jesen MH. Augmentative and alternative communication: European perspectives. Londres: Whurr Plublishers, 1997.
5.Deliberato D, Manzini EJ. Comunicação alternativa e aumentativa: delineamento inicial para implementação do Picture Communication System (PCS). Boletim do Coe 1997;2:29-30.
6.Brasil. Decreto No 6.949, de 25 de agosto de 2009.
7.Brasil. Resolução no 4, de 2 de outubro de 2009. Institui Diretrizes Operacionais para o Atendimento Educacional Especializado na Educação Básica, modalidade Educação Especial. Diário Oficial da União, 5 de outubro de 2009, Seção 1.
8.Galvão Filho T, Damasceo LL. Tecnologia Assistiva nas escolas: recursos básicos de acessibilidade sócio-digital para pessoas com deficiência. Instituto de Tecnologia Social (ITS Brasil)- Microsoft| Educação, 2008.
9.Brasil. Lei da Inclusão. LEI No 13.146, de 6 de julho de 2015. Dispõe sobre a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência.
10.Cook AM, Polgar JM. Assistive Technologies-E-Book: Principles and Practice. Elsevier Health Sciences. 2014.
11.Anais do VII Congresso Brasileiro de Comunicação Alternativa ISAAC - Brasil. Anais de Congresso. Marília: ABPEE, 2017, 294p.
12.Chun RYS. Comunicação suplementar e/ou alternativa: abrangência e peculiaridades dos termos e conceitos em uso no Brasil. Pró-Fono Rev Atualiz Cien 2009;21:69-74.
13.Golinkoff RM. The transition from prelinguistic to linguistic communication. Psychology Press, 2013.
14.Limongi SCO, Limongi SCO. A construção da linguagem na criança paralítica cerebral. Paralisia cerebral 2000;119-42.
15.Luria AR. The making of mind: A personal account of Soviet psychology. 1979.
16.Darley FL, Aronson AE, Brown JR. Alteraciones motrices del habla. Editorial Médica Panamericana. 1978.
17.Tetzchner SV, Martinsen H. Augmentative and Alternative Communication. IN.: Sign teaching & the use of communication aids. Londres: Whurr Publishers, 1992.
18.Bliss CK. Semantography (blissymbolics): a simple system of 100 logical pictorial symbols, which can be operated and read like 1+2. Semantography (Blissymbolics) Publications.1965.
19.Maharaj SC. Pictogram ideogram communication. George Reed Foundation for the Handicapped, 1980.
20.Johnson RM, Watt SM. The picture communication symbols. California: Mayer Johnson Company, 1981.
21.Deliberato D, Manzini EJ. Análise de processos comunicativos utilizados por uma criança com paralisia cerebral espástica. In: Manzini EJ. Educação Especial: temas atuais. Marília: Unesp, 2000, p.35-45.
22.Deliberato D, Manzini EJ, Sameshima FS. Avaliação do vocabulário funcional de dois alunos deficientes mentais para a implementação de recursos alternativos e suplementares de comunicação. In: Marquezine MC, Almeida MA, Tanaka EDO. Avaliação. Londrina: Editora da Universidade Estadual da Londrina, 2003, p.129-40.
23.Tomasello M. Constructing a language: A usage-based theory of language acquisition. Harvard University Press, 2009.
24.Banajee M, Dicarlo C, Stricklin S. Core Vocabulary Determination for Toddlers. Augment Altern Comm 2003;19:67–73.
25.Robillard M, Mayer-Crittenden C, Minor-Corriveau M, Bélanger R. Monolingual and bilingual children with and without primary language impairment: core vocabulary comparison. Augmen Altern Comm 2014;30:267–78.
26.Mendes A. A efetividade e aceitabilidade da comunicação alternativa e/ou aumetantiva em crianças com neuropatia crônica não progressiva – Rumo à inclusão. In: IV Seminário Internacional Sociedade Inclusiva. Belo Horizonte: PUC Minas Gerais, 2006.
27.Deliberato D. Seleção, adequação e implementação de recursos alternativos e/ou suplementares de comunicação. Núcleo de ensino 1, 2005, p.505-19.

Published

2019-12-27

Issue

Section

Artigos de Revisão

How to Cite

1.
Camargo EP de. User Centered Design: Analysis of Support Systems for Alternative Communication. Rev Neurocienc [Internet]. 2019 Dec. 27 [cited 2025 Dec. 20];27:1-17. Available from: https://periodicos.unifesp.br/index.php/neurociencias/article/view/10174