“Weaving wires, stones and threads”: Space and stigma in the work of an artisan

Authors

  • Carolina Dalla Chiesa Universidade Federal do Rio Grande do Sul Author
  • Pedro Henrique de Gois Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Author
  • Gabriela De Luca Universidade Federal do Rio Grande do Sul Author
  • Neusa Rolita Cavedon Universidade Federal do Rio Grande do Sul Author

DOI:

https://doi.org/10.4013/csu.2015.51.1.04

Abstract

This article aims at evidencing the stigmas related to the work developed by a street artist, specifically, in the centre of the city of Porto Alegre, a crowded spot typical of large cities where the degradation and revitalization of the space turn fears and sociability into mediators for the interactions that happen there. In order to reach this objective, we base the study mainly on the notion of stigma and the transformations that happen over time in the artisan’s and artist’s work, and look at space from an anthropological perspective, bearing in mind the meanings attributed to it. We aim at addressing the relationship between work, space and interactions established with the artisan’s activity through an ethnographically inspired study utilizing techniques such as interview, observation and filming. As part of the analysis, we argue that the visibilities and invisibilities constituted in the interactions with the artist are related to the dimension of the work linked to the space where it is developed, producing a stigma – at a higher or lower level – from the perspective of those who see and those who are seen. Both the artist and the work are judged and identified relationally. In this situation we studied, it is possible to see the labor activity being established in a relational manner and, moreover, and craftsmanship being understood as stigmatizing or a pejorative term by the subject themselves and by the passersby.

Keywords: craftsmanship, street, stigma.

Author Biographies

  • Carolina Dalla Chiesa, Universidade Federal do Rio Grande do Sul
    Mestre pelo Programa de Pós-graduação em Administração da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2014). Graduanda em Ciências Sociais pela UFRGS e bacharel em Administração pela UFRGS (2011). Participa do Observatório Estadual de Economia Criativa da UFRGS.
  • Pedro Henrique de Gois, Universidade Federal do Rio Grande do Sul.
    Doutorando Administração na Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Mestre em Administração pela Universidade Estadual de Maringá. Bacharel em Administração pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná.
  • Gabriela De Luca, Universidade Federal do Rio Grande do Sul
    Mestranda no Programa de Pós Graduação da Escola de Administração da UFRGS, com Bacharelado em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2011). Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Administração de Recursos Humanos. Interesse em Teorias da Administração e Epistemologia, Profissões e Carreiras e métodos de pesquisa e docência.
  • Neusa Rolita Cavedon, Universidade Federal do Rio Grande do Sul
    Possui graduação em Administração de Empresas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1982), graduação em Ciências Econômicas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1979), graduação em Administração Pública pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1982), mestrado em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1988), mestrado em Antropologia Social pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1992) e doutorado em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2000). Atualmente é pesquisadora convidada da Universidade Federal da Bahia, pesquisadora da Universidade Federal de Minas Gerais e professor associado da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Cultura Organizacional, atuando principalmente nos seguintes temas: cultura organizacional, representações sociais, etnografia, empresas familiares e culturas organizacionais.

Published

2015-05-18

Issue

Section

Dossiê: Produções artísticas e processos sociais de mudanças

How to Cite

“Weaving wires, stones and threads”: Space and stigma in the work of an artisan. (2015). Ciências Sociais Em Revista, 51(1), 32-41. https://doi.org/10.4013/csu.2015.51.1.04