Oceamo Project: an application of coastal and oceanic Environmental Education in Baixada Santista (SP, Brazil))

Authors

  • Marina Carrato Galuzzi da Silva Instituto de Pesca de São Paulo (Santos)
  • Marina Bettim
  • Juliana Bertolazzi Fernandes

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.16090

Keywords:

Environmental Education, Sustainability, Baixada Santista, Socio-environmental

Abstract

The interaction of humans with the marine environment has been observed since ancient times. The Oceamo Project unveils a significant contribution to shaping environmentally conscious profiles among students at the Municipal Unit of Education Florestan Fernandes, in the port city of Santos (SP/Brazil), addressing the interdisciplinary nature of oceanography in line with the Sustainable Development Goals and the scope of the 2030 Agenda. The methodology involves qualitative and quantitative methods encompassing the constructivist and progressive ideals of education, delivering classes, socio-environmental practices, and employing evaluative methods through semi-structured interviews. The project's outcome revealed an evolution and broadening of the absorption of concepts and vocabularies, heightened awareness and consciousness regarding local and regional environmental issues driving behavioral change and dissemination of acquired experiences.

References

ABREU, Claudia Barcelos de Moura; LANDINI, Sonia Regina. Trabalho Docente: A Dinâmica Entre Formação, Profissionalização e Proletarização na Constituição da Identidade. Revista Diálogo Educacional, [S. l.], v. 4, n. 8, p. 33, 2017. DOI: 10.7213/RDE.V4I8.6560.

ALBA, Alicia De; GAUDIANO, Édgar González. Evaluación de Programas de Educación Ambiental. Experiencias en América Latina y el Caribe. 1a ed. [s.l.] : Universidad Nacional Autónoma de México, 1997.

ARANHA, Maria Lucia de Arruda. Filosofia da educação. Moderna, 2007.

BEHREND, Danielle Monteiro; COUSIN, Cláudia da Silva; GALIAZZI, Maria do Carmo. Base Nacional Comum Curricular: o que se mostra de referência à Educação Ambiental? Ambiente & Educação, [S. l.], v. 23, n. 2, p. 74–89, 2018. DOI: 10.14295/AMBEDUC.V23I2.8425.

BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. A pesquisa qualitativa fenomenológica: interrogação, descrição e modalidades de análise. Em: Maria Aparecida Viggiani Bicudo. (Org.). Pesquisa qualitativa segundo a visão fenomenológica. São Paulo, SP, Brasil.: Cortez, 2011. p. 41–74.

BIZERRIL, Marcelo; FARIA, Dóris S. Percepção de professores sobre a Educação Ambiental no ensino fundamental. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, [S. l.], v. 82, n. 200- 01–02, 2001. DOI: 10.24109/2176-6681.RBEP.82I200-01-02.917.

BONI, Valdete; QUARESMA, Sílvia Jurema. Aprendendo a entrevistar: como fazer entrevistas em Ciências Sociais. Revista Eletrônica dos Pós-Graduandos em Sociologia Política da UFSC, [S. l.], v. 2, n. 1, p. 68–80, 2005.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Trad. Fernando Tomaz ed. Rio de Janeiro, RJ, Brasil: Bertrand Brasil S.A., 1989.

BRASIL. Ministério do Meio Ambiente. Secretaria de Articulação Institucional e Cidadania Ambiental. O que o brasileiro pensa do meio ambiente e do consumo sustentável: Pesquisa nacional de opinião: principais resultados / Ministério do Meio Ambiente, Secretaria de Articulação Institucional e Cidadania Ambiental – Rio de Janeiro: Overview, 2012. 82 p.

BREMER, Scott; GLAVOVIC, Bruce. Exploring the science–policy interface for Integrated Coastal Management in New Zealand. Ocean & Coastal Management, [S. l.], v. 84, p. 107–118, 2013. DOI: 10.1016/J.OCECOAMAN.2013.08.008.

BUSKEY, Edward J.; WHITE, Helen K.; ESBAUGH, Andrew J. Impact of oil spills on marine life in the Gulf of Mexico: Effects on plankton, nekton, and deep-sea benthos. Oceanography, [S. l.], v. 29, n. 3, p. 174–181, 2016. DOI: 10.5670/oceanog.2016.81.

CANEPA, Carla. Educação Ambiental: ferramenta para a criação de uma nova consciência planetária. Revista de Direito Constitucional e Internacional., [S. l.], v. 12, n. 48, p. 158–166, 2004.

CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. Educação Ambiental Crítica: nomes e endereçamentos da educação. Em: LAYRARGUES, P. P. (Org.). Identidades da Educação Ambiental brasileira. [s.l: s.n.]. p. 13–24.

CARVALHO, Isabel Cristina de Moura; MHULE, Rita Paradeda. Intenção e atenção nos processos de aprendizagem. Por uma Educação Ambiental “fora da caixa”. Ambiente & Educação, [S. l.], v. 21, n. 1, p. 26–40, 2016.

CAVALARI, Rosa Maria Feiteiro; TREIN, Eunice Schilling. Pesquisa em Educação Ambiental e Questões Epistemológicas: Enfrentamentos Contemporâneos. Pesquisa em Educação Ambiental, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 82–99, 2018. DOI: 10.18675/2177-580X.VOL13.N1.P82-99.

CAVALCANTE, Márcio Balbino. Reflexões sobre a importância do lugar nas interações socioambientais. Caminhos de Geografia, [S. l.], v. 15, n. 45, p. 30–35, 2013. DOI: 10.14393/RCG144517874.

CHEONG, So Min. A new direction in coastal management. Marine Policy, [S. l.], v. 32, n. 6, p. 1090–1093, 2008. DOI: 10.1016/J.MARPOL.2008.03.004.

CLARK, Peter U. et al. Consequences of twenty-first-century policy for multi-millennial climate and sea-level change. Nature Climate Change 2016 6:4, [S. l.], v. 6, n. 4, p. 360–369, 2016. DOI: 10.1038/nclimate2923.

COSTA, Maria Clélia Lustosa. Arranjo Familiar e a Vulnerabilidade na Região Metropolitana de Fortaleza. Em: COSTA, M. C. L.; DANTAS, E. W. C. (Orgs.) Vulnerabilidade Socioambiental na Região Metropolitana de Fortaleza. Fortaleza, CE,Brasil: UFC, 2009. p. 139–163.

DA COSTA LIMA, Gustavo Ferreira. Educação Ambiental crítica: Do socioambientalismo às sociedades sustentáveis. Educacao e Pesquisa, [S. l.], v. 35, n. 1, p. 145–163, 2009. DOI: 10.1590/S1517-97022009000100010.

DA SILVA SANTOS, Ademir; FLORES, Barbara Nascimento; AMORIM, Celeste Dias; COSTA, Pollyanna Alves Dias; DA SILVA JUNIOR, Milton Ferreira; VICENTE DA SILVA, Edson. O Saber E A Intencionalidade Científica Ambientalista. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, SP, Brasil, v. 11, n. 5, p. 184–196, 2016. DOI: https://doi.org/10.34024/revbea.2016.v11.1993.

DALY, Herman E. Sustentabilidade em um mundo lotado. Scientific American. Edição especial n. 41, Brasil. , São Paulo, p. 92–99, 2005.

DIAS, Tatiane Lebre; ENUMO, Sônia Regina Fiorim; TURINI, Flávia Almeida. Avaliação do desempenho acadêmico de alunos do ensino fundamental em Vitória, Espírito Santo. Estudos de Psicologia, [S. l.], v. 23, n. 4, p. 381–390, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-166X2006000400006.

DIEGUES, Antônio Carlos. Etnoconservação: novos rumos para a proteção da natureza nos trópicos. 2a ed. São Paulo: Hucitec/Annablume , 2000.

ESPINOZA-TENORIO, Alejandro et al. The marine spatial planning in Mexico: challenge and invitation to the scientific work. Latin American Journal of Aquatic Research, [S. l.], v. 42, n. 3, p. 386–400, 2014. DOI: 10.3856/VOL42-ISSUE3-FULLTEXT-1.

FREDERICO, Carlos; LOUREIRO, B. Educação Ambiental e Epistemologia Crítica. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, [S. l.], v. 32, n. 2, p. 159–176, 2015. DOI: 10.14295/remea.v32i2.5536.

FREIRE, Paulo. A Pedagogia Do Oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro, RJ, Brasil. Paz e Terra, 1970.

FREY, Márcia Rosane; CAMARGO, Maria Emilia. Análise dos indutores da evolução da consciência ambiental. Revista Qualitas, [S. l.], v. 2, n. 1, p. 1–15, 2003.

GADOTTI, Moacir. Educar Para A Sustentabilidade. São Paulo.

GALUZZI SILVA, M. C.; MATA-LIMA, H. Oil spill risk mana gement in the coastal zone: The case of Port of Santos. Finisterra, [S. l.], v. 54, n. 111, p. 61–80, 2019. DOI: 10.18055/finis17216.

GALUZZI-SILVA, Marina C.; MATA-LIMA, Herlander. Risk assessment of accidental oil release in a coastal region: the são paulo case study. Maritime Policy & Management, [S. l.], v. 49, n. 3, p. 347–361, 2021. DOI: 10.1080/03088839.2021.1968057.

GARRISON, T. Fundamentos de oceanografia. Cengage Le ed. [s.l: s.n.].

GOMES, Daniela Vasconcellos. Educação para o consumo ético e sustentável. Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, [S. l.], v. 16, p. 18–31, 2012. DOI: https://doi.org/10.14295/remea.v16i0.2778.

GONZAGA, Magnus José Barros. O naturalismo presente na visão de professores sobre meio ambiente e as marcas da Educação Ambiental conservadora. Revista Brasileira de Educação Ambiental, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 54–65, 2016. DOI: 10.34024/revbea.2016.v11.1903.

GUERRA, Miguel A. Santos. La evaluación un proceso de diálogo,comprensión y mejora. Em: INVESTIGÁCION EN LA ESCUELA 1993, Anais [...]. : Universidad de Malaga, 1993. p. 23–36.

GUIMARÃES, Mauro; SOARES, Ana Maria Dantas; CARVALHO, Néri Andréia Olabarriaga; BARRETO, Marcos Pinheiro. Educadores Ambientais Nas Escolas: As Redes Como Estratégia. Cad. Cedes, Campinas, v. 29, n. 77, p. 49–62, 2009.

JAVAID, Aneeque; JANSSEN, Marco A.; REUTER, Hauke; SCHLÜTER, Achim. When Patience Leads to Destruction: The Curious Case of Individual Time Preferences and the Adoption of Destructive Fishing Gears. Ecological Economics, [S. l.], v. 142, p. 91–103, 2017. DOI: 10.1016/J.ECOLECON.2017.06.007.

KATO, Danilo Seithi; KAWASAKI, Clarice Sumi. As concepções de contextualização do ensino em documentos curriculares oficiais e de professores de ciências. Ciência & Educação (Bauru), [S. l.], v. 17, n. 1, p. 35–50, 2011. DOI: 10.1590/S1516-73132011000100003.

KAUARK, Fabiana da Silva; MANHÃES, Fernanda Castro; MEDEIROS, Carlos Henrique. Metodologia de Pesquisa: um guia prático. Itabuna, Bahia, Brasil: Via Litterarum, 2010.

KRONEMBERGER, Denise Maria Penna. Os desafios da construção dos indicadores ODS globais. Ciência e Cultura, v. 71, n.1 São Paulo, 2019.

LAMPERT, Ernâni. Pós-Modernidade e a Educação. Revista Linhas, [S. l.], v. 8, n. 2, 2007.

LEFF, Enrique. Saber Ambiental: Sustentabilidade, racionalidade, complexidade, poder. 11a ed. [s.l.] : Vozes, 2014.

LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Trajetória e Fundamentos da Educação Ambiental. [s.l.] : Cortez, 2012.

MACHADO, Phillipe Mota; SUCIU, Marjorie Cremonez; COSTA, Leonardo Lopes; TAVARES, Davi Castro; ZALMON, Ilana Rosental. Tourism impacts on benthic communities of sandy beaches. Marine Ecology, [S. l.], v. 38, n. 4, p. e12440, 2017. DOI: 10.1111/MAEC.12440.

MALAQUIAS, Januária da Fonseca; VASCONCELOS, Fernanda Carla Wasner; SILVA, Cristina de Souza; DINIZ, Heloísa Damasceno; SANTIAGO, Maria Cristina. O lúdico como promoção do aprendizado através dos jogos socioambientais, integrando a Educação Ambiental formal e não formal. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, [S. l.], v. 29, n. 0, 2012. DOI: 10.14295/remea.v29i0.2943

MANZINI, Eduardo José. Entrevista semi-estruturada: análise de objetivos e de roteiros. Em: SEMINÁRIO INTERNACIONAL SOBRE A PESQUISA E ESTUDOS QUALITATIVOS 2004, Bauru, SP, Brasil. Anais [...]. Bauru, SP, Brasil p. 1–10.

MARANDINO, Martha. Educação em museus: a mediação em foco. [s.l.] : Geenf/FEUSP, 2008.

MARQUES, José G. W. O papel do interdisciplinar e do qualitativo na pesquisa etnobiológica e etnoecológica. Em: M. C. L Amoroso, L. C. Ming, S. P. Silva (eds.). Método de coleta e análise de dados em etnobiologia, etnoecologia e disciplinascorrelatas. Rio Claro: Sociedade Brasileira de Etnobiologia e Etnoecologia-Unesp/CNPq. [s.n.]. p. 31–46.

MARTINELLI, Núbia Rosa Baquini da Silva. Educação Ambiental no Ensino Fundamental: discussão de possibilidades. Ambiente & Educação, [S. l.], v. 23, n. 2, p. 214–230, 2018. DOI: 10.14295/AMBEDUC.V23I2.8435

MASCIA, Michael B.; BROSIUS, J. Peter; DOBSON, Tracy A.; FORBES, Bruce C.; HOROWITZ, Leah; MCKEAN, Margaret A.; TURNER, Nancy J. Conservation and the Social Sciences. Conservation Biology, [S. l.], v. 17, n. 3, p. 649–650, 2003. DOI: 10.1046/J.1523-1739.2003.01738.X.

MINAYO, Maria Cecília De Souza; ASSIS, Simone Gonçalves De; SOUZA, Edinilsa Ramos De. Avaliação por Triangulação de Métodos. [s.l: s.n.]. Acesso em: 9 jul. 2023.

MINC, Carlos. Ecologia e cidadania. [s.l.]: Moderna, 2005. Disponível em: https://www.moderna.com.br/literatura/livro/ecologia-e-cidadania-1. Acesso em: 9 jul. 2023.

MORAES, Maria Cândida. O Paradigma Educacional Emergente PUC/SP/Brasil. 10a ed. [s.l.] : Papirus, 1997.

MORIN, Edgar. La epistemología de la complejidad. Gazeta de Antropología, [S. l.], 2020. DOI: 10.30827/DIGIBUG.7253.

MOURA, Gustavo Goulart Moureira. Introdução. In: MOURA, Gustavo Goulart Moureira. Avanços em Oceanografia Humana e o socioambientalismo nas ciências do mar. [S. l.], p. 7–48, 2017.

MOUSINHO, Patrícia. Glossário. Em: TRIGUEIRO, André (Coord.). Meio ambiente no século 21: 21 especialistas falam da questão ambiental nas suas áreas de conhecimento. . [s.l.] : Sextante, 2003. p. 350.

NARCHI, Nemer E.; CORNIER, Samuel; CANU, Donata Melaku; AGUILAR-ROSAS, Luis E.; BENDER, Mariana G.; JACQUELIN, Christian; THIBA, Marion; MOURA, Gustavo G. M.; DE WIT, Rutger. Marine ethnobiology a rather neglected area, which can provide an important contribution to ocean and coastal management. Ocean & Coastal Management, [S. l.], v. 89, p. 117–126, 2014. DOI: 10.1016/J.OCECOAMAN.2013.09.014.

NEPOMUCENO, Aline Lima Oliveira; GUIMARÃES, Mauro. Caminhos da práxis participativa à construção da cidadania socioambiental. Ambiente & Educação, [S. l.], v. 21, n. 1, p. 59–74, 2016.

NOBILE, Gislaine Gasparin; BARRERA, Sylvia Domingos. Análise de erros ortográficos em alunos do ensino público fundamental que apresentam dificuldades na escrita. Psicologia em Revista, [S. l.], v. 15, n. 2, p. 36–55, 2009. DOI: 10.5752/P.1678-9563.2009V15N2P36.

ORACION, Enrique G.; MILLER, Marc L.; CHRISTIE, Patrick. Marine protected areas for whom? Fisheries, tourism, and solidarity in a Philippine community. Ocean and Coastal Management, [S. l.], v. 48, n. 3- 6 SPEC. ISS., p. 393–410, 2005. DOI: 10.1016/J.OCECOAMAN.2005.04.013.

PEÇA, Célia Maria Karpinski. Análise e Interpretação de Tabelas e Gráficos Estatísticos Utilizando Dados Interdisciplinares. [s.l: s.n.].

PELACANI, Bárbara; MUNIZ, Tiago Silva Alves; PEREIRA, Celso Sánchez. Educação Ambiental crítica e estudos de patrimônio crítico: intersecções e virada para pedagogias decoloniais. Revista Brasileira de Educação Ambiental, [S. l.], v. 14, n. 2, p. 133–151, 2019. DOI: 10.34024/revbea.2019.v14.2632.

POTT, Crisla Maciel; ESTRELA, Carina Costa. Histórico ambiental: desastres ambientais e o despertar de um novo pensamento. Estudos Avançados, [S. l.], v. 31, n. 89, p. 271–283, 2017. DOI: 10.1590/S0103-40142017.31890021.

QUINTAS, José Silva. Educação no processo de gestão ambiental: uma proposta de Educação Ambiental transformadora e emancipatória. Em: DEA/MMA (org.). LAYRARGUES, P. P. (Org.). Identidades da Educação Ambiental brasileira. Brasília. p. 113–140.

REHITHA, T. V.; ULLAS, N.; VINEETHA, G.; BENNY, P. Y.; MADHU, N. V.; REVICHANDRAN, C. Impact of maintenance dredging on macrobenthic community structure of a tropical estuary. Ocean & Coastal Management, [S. l.], v. 144, p. 71–82, 2017. DOI: 10.1016/J.OCECOAMAN.2017.04.020.

REIGOTA, Marcos. O que é Educação Ambiental. 1a reimpressão ed. São Paulo: Brasiliense, 1996.

RIBEIRO, Helena. Saúde Pública e meio ambiente: evolução do conhecimento e da prática, alguns aspectos éticos. Saúde e Sociedade, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 70–80, 2004. DOI: 10.1590/S0104-12902004000100008.

RUSCHEINSKY, Aloísio. As rimas da ecopedagogia: uma perspectiva ambientalista. Porto Alegre, RS, Brasil.

SORRENTINO, Marcos; TRAJBER, Rachel; MENDONÇA, Patrícia; FERRARO JUNIOR, Luiz Antonio. Educação Ambiental como política pública. Educação e Pesquisa, [S. l.], v. 31, 2005.

SPÍNOLA, Ana Luíza. Consumo sustentável: o alto custo dos produtos que consumimos. Revista de Direito Ambiental, [S. l.], v. 6, n. 24, p. 209–216, 2001.

STEEL, Brent S.; SMITH, Court; OPSOMMER, Laura; CURIEL, Sara; WARNER-STEEL, Ryan. Public ocean literacy in the United States. Ocean & Coastal Management, [S. l.], v. 48, n. 2, p. 97–114, 2005. DOI: 10.1016/J.OCECOAMAN.2005.01.002.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ, Brasil: Vozes, 2002.

TOMAZELLO, Maria Giomar Carneiro; FERREIRA, Tereza Raquel das Chagas. Educação Ambiental: que critérios adotar para avaliar a adequação pedagógica de seus projetos? Ciência & Educação, [S. l.], v. 7, n. 2, p. 199–207, 2001.

TOURINHO, C. Refletindo sobre a Dificuldade de Leitura em Alunos do Ensino Superior: “Deficiência” ou Simples Falta de Hábito? Revista Lugares de Educação, [S. l.], v. 1, n. 2, p. 325–346, 2011. DOI: 10.18788/2237-1451/RLE.V1N2P325-346

TRAJBER, Rachel; MENDONÇA, Patrícia Ramos. O que Fazem as Escolas que Dizem que Fazem Educação Ambiental? - Coleção Educação Para Todos. Brasília, DF, Brasil.

TRAN, Lynn Uyen; PAYNE, Diana L.; WHITLEY, Lynn. NMEA Special Report #3: Research on learning and teaching ocean and aquatic sciences. [s.l: s.n.].

TRISTÃO, Martha. Saberes e fazeres da Educação Ambiental no cotidiano escolar. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), [S. l.], v. 1, n. 0, p. 47–55, 2004.

UHMANN, Rosângela Inês Matos; VORPAGEL, Fernanda Seidel. Pesquisa em Educação Ambiental. Pesquisa em Educação Ambiental, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 53–68, 2018. DOI: 10.18675/2177-580X.VOL13.N2.P53-68.

VALIENTE, Carmina; CARIÑO OLVERA, Micheline; CORONA MORALES, Néstor; NARCHI, Nemer. Despojo, riesgo y vulnerabilidad: Consecuencias (no) deseadas del desarrollo inmobiliario en Baja California Sur, México. Ecología política, [S. l.], n. 51, p. 79–83, 2016.

VYGOTSKY, Lev Semenovich. Pensamento e Linguagem. Ridendo C. Mores ed. [s.l: s.n.].

WILLIAMS, Allan Thomas; RANGEL-BUITRAGO, Nelson Guillermo; ANFUSO, Giorgio; CERVANTES, Omar; BOTERO, Camilo Mateo. Litter impacts on scenery and tourism on the Colombian north Caribbean coast. Tourism Management, [S. l.], v. 55, p. 209–224, 2016. DOI: 10.1016/J.TOURMAN.2016.02.008.

ZITKOSKI, Jaime José. Ser Mais. Em: STRECK, D.R.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J.J (Orgs). Dicionário Paulo Freire. 2a ed. Belo Horizonte, MG, Brasil: Autêntica, 2010. p. 369–371.

Published

2024-02-01

Issue

Section

Artigos em Anais de Evento

How to Cite

SILVA, Marina Carrato Galuzzi da; BETTIM, Marina; FERNANDES, Juliana Bertolazzi. Oceamo Project: an application of coastal and oceanic Environmental Education in Baixada Santista (SP, Brazil)). Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 1, p. 398–416, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.16090. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/16090. Acesso em: 7 dec. 2025.