Bibliographic survey: Environmental Education from the perspective of high school teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.12065

Keywords:

Environmental education, Problems, Society

Abstract

This study aimed to analyze the work carried out on the perspective of teachers in relation to the theme Environmental Education (EE), in the context of high school. 17 works were analyzed through a bibliographical survey. The keywords Environmental Education in High School, Environmental Education Practices in High School and Interdisciplinarity and transversality in High School were used as criteria for the search for the works. The selected works were divided into three thematic axes. It was observed that, in most of the works analyzed, the professor, when sensitizing the students, awakened interests that did not exist before, such as conversation and preservation of the environment.

References

AIRES, B. F. C.; SUANNO, J. H. A Educação Ambiental numa perspectiva transdisciplinar: Uma articulação entre a Educação Superior e a Educação Básica. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Rio Grande, v. 34. n. 2, p. 42-56, 2017.

ASSIS, A. R. S. Discussão crítica sobre a educação ambiental e o ensino de biologia para a prática social. Revista Eletrônica do Curso de Geografia, Goiais:Jataí, n.l 21, 2013.

CARNEIRO, B. S.; OLIVEIRA, M. A. S.; MOREIRA, R. F. Educação ambiental na escola pública. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 11, n. 1, p. 25-36, 2016.

COSTA, P. R. Educação Ambiental no Ensino Médio: Uma análise prática docente em uma escola estadual de Belém -PA. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento e Meio Ambiente Urbano - Universidade da Amazônia, Belém, 2011.

CRESWELL, J. W. Projetos de Pesquisa: métodos qualitativos, quantitativos e mistos. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.

DIAS, A. A. S.; DE OLIVEIRA DIAS, M. A. Educação ambiental. Revista de Direitos Difusos, v. 68, n. 1, p. 161-178, 2017.

FERNANDES JULIÃO, E.; BEIRAL, H. J. V.; FERRARI, G. M. As políticas de educação de jovens e adultos na atualidade como desdobramento da constituição e da ldb. Poiésis, v. 11, n. 19, 2017.

FERREIRA, M. G.; BESEN, B. L.; DA SILVA UBINSKI, J. A.; STRIEDER, D. M. Análise sobre educação ambiental abordada em artigos de divulgação científica. Revista Brasileira de Iniciação Cientifica, v. 5, n. 4, p. 3-17, 2018.

FIGUEIRÓ, P. S. Educação para a Sustentabilidade em cursos de graduação em Administração: proposta de uma estrutura analítica. Tese (Doutorado) - Curso de Pós-Graduação em Administração, Escola de Administração, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015.

FONSECA, M. J. C. F. A biodiversidade e o desenvolvimento sustentável nas escolas do ensino médio de Belém (PA). Brasil. Educ. Pesqui., [s.l.], v. 33, n. 1, p.63-79, abr. 2007.

FONSECA, V. L. B. et al. Educação Ambiental no Ensino Médio: Mito ou realidade. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 15, 2005.

GARCIA, R.; CARVALHO, V.; CARNEIRO, W. Prática de Educação Ambiental no Ensino Médio: O uso e destilação de fermentado de caldo de cana de açúcar como ferramenta didática para a Educação Básica. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 14, n.2, 2019.

JUNIOR, A. P.; CAMPOS, R. A. S. Análise comparativa das práticas ambientais utilizadas no ensino da Educação Ambiental em escolas públicas. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 13, n. 1, p. 364-396, 2018.

LEITE, R. F.; RODRIGUES, M. A. Educação Ambiental: reflexões sobre a prática de um grupo de professores de química. Ciência & Educação, v. 17, n. 1, 2011.

LIMA, M. S. Práticas pedagógicas em educação ambiental: abordagens interdisciplinares. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 7, p. 49689-49697, 2020.

LIMA, R. A.; BRAGA, A. G. S. A relação da Educação Ambiental com as aulas de campo e o conteúdo de biologia no ensino médio. Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental - REGET, v. 18, n. 4, p.1345-1350, 2014.

LOPES. H. M. F. Ações de transdisciplinaridade em Educação Ambiental na Escola São Sebastião. Monografia (Especialização em Fundamentos da Educação: Práticas Pedagógicas Interdisciplinares) - Universidade Federal da Paraíba, Campina Grande, 2014.

LUCATTO, L. G.; TALAMONI, J. L. B. A construção coletiva Interdisciplinar em Educação Ambiental no Ensino Médio: A microbacia hidrográfica do Ribeirão dos Peixes como tema gerador. Ciência & Educação, v. 13, n. 3, p. 389-398, 2007.

LUDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A.Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

LUNA, S. V. de. Planejamento de pesquisa: uma introdução. São Paulo: PUCSP, 1999, p. 8.

MENDES, R.; VAZ, A. Educação Ambiental no Ensino Formal: Narrativas de professores sobre suas experiências e perspectivas. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 25, n. 3, p.395-411, 2009.

NICOLESCU, B. O Manifesto da Transdisciplinaridade. São Paulo: TRIOM, 3.ed., p. 167, 2005.

PANZERI, C. G.; COMPIANI, M.; ALBERTO JR, L. Pensando a educação ambiental sob o enfoque didático de natureza socioconstrutivista: contribuições do Projeto Acre 2000 de Educação Ambiental. Pesquisa em Educação Ambiental, São Carlos, SP, Brasil, v. 5, n. 1, p. 141-169, 2010.

PINHO, C. R. O. Educação Ambiental no âmbito escolar: Práticas e desafios sob o olhar docente. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014.

POZZEBON, B. C. et al. Educação Ambiental no Ensino Médio: Preservação, conscientização e busca pelo conhecimento. Revista Eletrônica de Extensão, Florianópolis, v. 15, n.28, p.64-76, 2018.

SANTOS, G. M.; PRADO, G. M.; TEIXEIRA, M. C. Educação ambiental em escolas no entorno do parque estadual de Itaúnas-RS. Kiri-kerê: Pesquisa em Ensino, n. 3, novembro 2017.

SILVA, E. C. R.; FONSECA, A. B. Hortas em escolas urbanas, complexidade e transdisciplinaridade: Contribuições para a Educação Ambiental e para a Educação em Saúde. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 11, n. 3, 2011.

SILVA, E. et al. Avaliação do saber ambiental de professores do ensino público do município de São Bento, Paraíba. Scientia Plena, v. 11, n. 9, 2015.

SOUSA, G. C. A prática docente na Educação Ambiental: Uma análise da ação educativa dos professores de ciências da rede municipal de João Pessoa. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014.

TAVARES. A. C. C. Diagnóstico sobre a prática de Educação Ambiental no Ensino Médio na escola de Educação Básica Presidente Artur da Costa e Silva no Município Xanxerê - SC. Monografia (Graduação em Gestão Ambiental em Municípios) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2013.

UNESCO. Educação Ambiental: as grandes orientações da Conferência de Tbilisi. Brasília, DF: IBAMA, 1997.

VERDELONE, T. H.; CAMPBELL, G.; ALEXANDRINO, C. R. Trabalhando educação ambiental com turmas do ensino fundamental. Brazilian Journal of Development, v. 5, n. 6, p. 4675-4687, 2019.

VIANA, T. M. A. et al. Práticas de Educação Ambiental considerando os artigos da constituição federal: Uma análise em uma escola do Ensino Médio em São Luís - MA, Brasil. Brazilian Journal of Development, Curitiba, V. 6, n. 8, p. 62293-62300, 2020.

VIEGAS, P. L.; NEIMAN, Z. A prática de Educação Ambiental no âmbito do ensino formal: Estudos publicados em revistas acadêmicas brasileiras. Pesquisa em Educação Ambiental, v. 10, n. 2, p. 45-62, 2005.

Published

2021-12-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

FERREIRA, Luan Daniel Silva; CASTRO, Rosecelia Moreira da Silva. Bibliographic survey: Environmental Education from the perspective of high school teachers. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 16, n. 6, p. 52–68, 2021. DOI: 10.34024/revbea.2021.v16.12065. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/12065. Acesso em: 7 dec. 2025.
Received 2021-04-29
Accepted 2021-09-30
Published 2021-12-01