The interdisciplinary practice of Environmental Education in rural schools in the city of Porto Velho (RO, Brazil)

Authors

  • Bianca Morais Mendes Universidade Federal de Rondônia-UNIR
  • Clarides Henrich de Barba Universidade Federal de Rondônia

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.13838

Keywords:

Amazon, Pedagogical Practices, Interdisciplinarity, Rural Education

Abstract

The research aims to analyze how the interdisciplinary practice of Environmental Education (EE) is carried out in three rural schools in the municipality of Porto Velho-RO, located in the districts along the BR-364, towards Acre, namely: in the district of Jaci-Paraná, Colégio Tiradentes of the Military Police II; in the Nova Mutum Paraná Urban Center, the Nossa Senhora de Nazaré Municipal Elementary School and in the Abunã district, the Marechal Rondon Municipal Elementary School. The methodology used was qualitative theoretical-descriptive research and interviews with six directors, three coordinators, 20 professors and 28 students. The results show that teachers carry out EE practices in a behaviorist way, with questions related to “garbage, cleaning and conservation”. The EE practices, in the schools surveyed, move towards interdisciplinarity, but the teachers need initial training by the Universities, continuing education and pedagogical incentive to become a concrete reality.

Author Biographies

  • Bianca Morais Mendes, Universidade Federal de Rondônia-UNIR

    Doutoranda da Universidade Federal de Rondônia-UNIR

  • Clarides Henrich de Barba, Universidade Federal de Rondônia

    Possui Licenciatura em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (1982),Licenciatura em Educação Física pela Universidade Federal de Rondônia (1989), Mestrado em Filosofia pela Universidade Federal de Santa Maria (1996) sob orientação do Prof. Dr. Glenn Walter Erickson. Doutor em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2011) sob a orientação da Profª Drª Rosa Maria Feiteiro Cavalari, tendo como tese: "Ambientalização Curricular? no ensino superior: o caso da Universidade Federal de Rondônia- campus de Porto Velho. Atualmente é Professor Associado IV da Universidade Federal de Rondônia, Foi chefe do departamento acadêmico de Filosofia da Universidade Federal de Rondônia. É Professor do Curso de Graduação em Filosofia e atua com as disciplinas de Introdução à Filosofia, Filosofia da Educação, Ensino da Filosofia, Metodologia da Pesquisa Científica. Na Pós-Graduação, leciona a disciplina de Educação Ambiental e Práticas Educativas no Programa de Mestrado e Doutorado Profissional (Linha de Pesquisa: em Formação de Professores) com a disciplina de Fundamentos Filosóficos, Antropológicos e Sociológicos da Educação e no Mestrado Acadêmico em Educação (linha de Pesquisa em Políticas Públicas e Gestão Educacional) atua na disciplina de Educação e Desenvolvimento Amazônico. É pesquisador em Educação Ambiental, Ética e cultura amazônica em Educação Ambiental, Políticas Públicas em Educação Escolar e em Educação Ambiental. Orienta pesquisas em Educação Ambiental e Ambientalização Curricular. É líder do Grupo de Pesquisa Interdisciplinar em Educação Ambiental no contexto amazônico. Também faz parte do Grupo de Pesquisa CIEPES (Centro Interdisciplinar de Estudos e Pesquisas em Educação e Sustentabilidade, localizado na Universidade Federal de Rondônia

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Published

2022-12-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

MENDES, Bianca Morais; BARBA, Clarides Henrich de. The interdisciplinary practice of Environmental Education in rural schools in the city of Porto Velho (RO, Brazil). Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 17, n. 6, p. 348–364, 2022. DOI: 10.34024/revbea.2022.v17.13838. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/13838. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2022-04-25
Accepted 2022-10-03
Published 2022-12-01